סקירת מערכות שלישית - כל מה שרצוי (וחשוב!) לדעת עליה

תוכן עניינים

סקירת המערכות השלישית (בדומה לסקירה הראשונה - הסקירה המוקדמת והסקירה השנייה - הסקירה המאוחרת), אף היא, מתבצעת באמצעות אולטרסאונד. בדומה לסקירות המקדימות אותה, גם בסקירה זו ייבחנו האיברים והמערכות שבגופו של העובר המתפתח, אז מתי עושים את הבדיקה? כל הדברים שחשוב לדעת

כיום, כבר כל אישה הרה מכירה (ויתכן אפילו שהיא חוששת מעט) את סדרת הבדיקות שיהיה עליה לעבור בעת הריונה, ובעיקר – מתוצאותיהן. אולם, בעוד בדיקות מסוימות (כדוגמת בדיקת מי שפיר) עלולות לגרום לנזק מסוים, בדיקות סקירת המערכות (הראשונה, השנייה, וגם השלישית – שהצטרפה אליהן לפני שנים מספר) אינן כרוכות בסיכון לגרימת נזק, לא לעובר ולא להיריון.

סקירת המערכות השלישית (בדומה לסקירה הראשונה – הסקירה המוקדמת והסקירה השנייה – הסקירה המאוחרת), אף היא, מתבצעת באמצעות אולטרסאונד. בדומה לסקירות המקדימות אותה, גם בסקירה זו ייבחנו האיברים והמערכות שבגופו של העובר המתפתח. מועד הביצוע המומלץ לסקירה הוא בין השבוע ה-30 להיריון לבין השבוע ה-32 בו, ותשומת הלב המיוחדת במהלכה של הבדיקה תוקדש לחדרי מוחו של העובר, מבנה כליותיו ומערכת השתן והמעיים. הסריקה מתבצעת באופן חיצוני (לא וגינאלי), וכאמור, היא אינה כרוכה בכל סיכון, לא לעובר ולא לאישה ההרה הנושאת אותו ברחמה.

סקירת מערכות שלישית ומקומה במערך הבדיקות הכולל

לאורך ההיריון, מהטרימסטר (השליש) הראשון של ההיריון ועד למועד הלידה, מתבצעות מספר בדיקות אולטרסאונד שמטרתן לוודא את תקינותו של ההיריון ובריאותו של העובר:

בין השבוע ה-11 לשבוע ה-14 (בטרימסטר הראשון)תתבצע בדיקת שקיפות עורפית שמטרתה היא זיהוי סיכון מוגבר של העובר לתסמונת דאון.

בין השבוע ה-14 לשבוע ה-16 תתבצע סקירת המערכות הראשונה (המכונה גם סקירת מערכות מוקדמת) ובמהלכה ייסרקו איבריו העיקריים של העובר לבדיקת קיומם והשוואת התפתחותם בהתאם לגיל ההיריון (ביניהם – המוח, הלב, הגפיים, הכליות וכן הלאה).

בין השבוע ה-21 לשבוע ה-24 (בטרימסטר השני להיריון) תבוצע סקירת המערכות השנייה (המכונה סקירה מאוחרת) ובה יושם הדגש על התפתחות האיברים בהשוואה לגיל ההיריון. בשלב זה, ניתן לאבחן מומים מסוימים שבסקירה הראשונה עדיין לא התפתחו.

היות והיריון אנושי מלא אורכו כ-40 שבועות. ועל אף שהתפתחותם ההתחלתית של העובר והתפתחותם של איבריו מתרחשות, בעיקר, בעשרה השבועות הראשונים שלאחר ההפריה, בפועל, לאורך כל ההיריון העובר מתפתח ומבשיל לקראת הלידה.

וכאן, נכנסת לתמונה סקירת המערכות השלישית, המתבצעת בטרימסטר השלישי להיריון.

 

סקירת המערכות השלישית וחשיבותה

בטרימסטר השלישי להיריון מתרחשות התפתחויות חשובות במוחו של העובר, ביניהן גדילתה המשמעותית של המעטפת והיווצרותם של חריצי המוח. בנוסף, מתרחשות התפתחויות אף באיבריו האחרים והחיוניים של העובר, ביניהם – הכליות, הלב, העצמות, מערכת השתן וכד'.

את מטרות סריקה זו ניתן לחלק לשלושה חלקים:

  1. מומים מסוגים שונים שהתפתחותם התרחשה לאחר ביצוע סריקת המערכות השנייה.
  2. מומים אשר היו קיימים, אולם לא אובחנו במהלך סקירת המערכות השנייה. בשל התפתחות העובר, בסריקה המתבצעת בטרימסטר השלישי ניתן יהיה לזהותם בקלות רבה יותר.
  3. מומים אשר מתפתחים בעקבות חשיפת האישה ההרה לזיהומים ולווירוסים, למשל, נגיף הציטומגלו – CMV (Cytomegalovirus), חיידק הזיקה או טוקסופלזמה. מקור המום, במקרים כאלה, עשויה להיות חשיפה / הדבקה של האם, וממנה – מעבר לעובר.

גילוי מוקדם של מומים

בין המומים הנפוצים ביותר שאותם ניתן לאבחן בטרימסטר השלישי להריון בולטים המומים בכליות ומומי המוח.

מומי הכליות

המום העיקרי בכליות הינו הרחבה / מיימת של אגני הכליה (הידרונפרוזיס) ברמות השונות, מהרמה הדורשת את המעקב בלבד ועד לרמה המצריכה בירורים ומעקבים נוספים אף אחר לידה. בנוסף, בשל התפתחות העובר, כאמור, בשלב זה ניתן לזהות מחלות ומצבים נוספים בכליות, שלא ניתן היה לאבחנם קודם.

מומי המוח

במוח של העובר, בשלב זה, ניתן לזהות הצטברויות לא תקינות של נוזלים והרחבות בחדרי המוח. גם כאן, עשויה חומרת הבעיה לנוע בין הרמות החומרה השונות, ונקיטת הפעולה שהן דורשות – בהתאם.

בעיות בריאות, מצבים ומומים נוספים

לאחר השבוע ה-27 להתפתחות ההיריון ניתן לזהות אי תקינות במערכת כלי הדם – VOGM (Vein of Galen malformations), מקרי גמדות מהסוגים השונים (Achondroplasia ועוד), בעיות במעי (הרחבה של לולאות המעי, תסביב מעי המחייב לידה לפני המועד הצפוי וכן הלאה), בקע סרעפתי, מומים בלב העובר וכו'.

לסיכום

ממחקרים שעסקו באחוז המומים המאובחנים בהתייחס לשבוע שבו בוצעה סקירה עולה, כי בעוד הסריקות שבוצעו בטרימסטר הראשון והשני להיריון זיהו קרוב ל-85% מהמומים, הסקירה שבוצעה בשליש השלישי להיריון הוסיפה עליהם זיהוי של עוד קרוב ל-15% נוספים.

כך שגם אם את כבר בטרימסטר השלישי להריונך וביצעת את הסקירות הראשונה והשנייה, חשוב שתבצעי גם את הסקירה השלישית, וזאת, לא רק למען בריאותו של עוברך, אלא גם לטובת השקט הנפשי שלך.

סקירות הריון
ד"ר הילה שרעבי

סקירת מערכות שלישית – כל מה שרצוי (וחשוב!) לדעת עליה

סקירת המערכות השלישית (בדומה לסקירה הראשונה – הסקירה המוקדמת והסקירה השנייה – הסקירה המאוחרת), אף היא, מתבצעת באמצעות אולטרסאונד. בדומה לסקירות המקדימות אותה, גם בסקירה זו ייבחנו האיברים והמערכות שבגופו של העובר המתפתח, אז מתי עושים את הבדיקה? כל הדברים שחשוב לדעת

קרא עוד »
ד"ר הילה שרעבי

ד"ר הילה שרעבי

מומחית ברפואת נשים, מיילדות ואולטרסאונד, בוגרת האוניברסיטה העברית ירושלים וחברת הצוות הבכיר של יחידת האולטרסאונד המיילדותי והגינקולוגי בבי"ח הלל יפה, מתמחה ברפואת האם והעובר ובייחוד באולטרסאונד במהלך ההריון כולל הריון בסיכון ומרובה עוברים

ד"ר הילה שרעבי

ד"ר הילה שרעבי

מומחית ברפואת נשים, מיילדות ואולטרסאונד, בוגרת האוניברסיטה העברית ירושלים וחברת הצוות הבכיר של יחידת האולטרסאונד המיילדותי והגינקולוגי בבי"ח הלל יפה, מתמחה ברפואת האם והעובר ובייחוד באולטרסאונד במהלך ההריון כולל הריון בסיכון ומרובה עוברים